Eerste week in Finland - Reisverslag uit Lahti, Finland van Marlies Wilde - WaarBenJij.nu Eerste week in Finland - Reisverslag uit Lahti, Finland van Marlies Wilde - WaarBenJij.nu

Eerste week in Finland

Door: Marlies de Wilde

Blijf op de hoogte en volg Marlies

09 Augustus 2015 | Finland, Lahti

Reisverslag Finland week 1

Eindelijk was de dag aangekomen de reis ging beginnen. Op de luchthaven zagen Kelly en ik elkaar weer na 8 juli, de dag dat we elkaar ook eigenlijk ontmoet hebben in het echt.
Inchecken, afscheid nemen en daar gingen we dan. Het idee was om snel wat te eten en dan naar de gate te lopen, helaas stonden we erg lang in de rij, moesten we ons eten snel naar binnen proppen en werden we tot mijn grote vrees omgeroepen om zo snel mogelijk naar de gate te komen want ‘we were delaying de flight’
De vlucht van 2.30 uur ging heel vlot, we hebben alleen maar zitten kletsen. Want elkaar kennen deden we nog niet.
Eenmaal aangekomen in Helsinki pakte we de bus naar Lahti waar we werden opgehaald door Tuula, onze contactpersoon in Finland. Een ontzettend lieve zorgzame vrouw en goed gevoel voor humor.
We werden naar de ons hotel/appartement gebracht. Na het moeizaam regelen van mijn kamer, die ik nog niet had, gingen we ons klaarmaken om te eten, deden we een drankje en zijn we diezelfde avond nog wezen stappen vlak bij ons hotel. Het was een leuke eerste avond, veel aanspraak gehad met Finnen, erg leuk en vriendelijk volk. Wat vooral heel prettig is, is dat ze erg goed Engels spreken. Als twee vrolijke Nederlandse meiden, kregen we veel aandacht! En het was zo 4:00 uur in de morgen.

De volgende dag zijn we Lahti gaan verkennen en hadden we al snel de kledingwinkels gevonden. Met succes geslaagd zal ik zeggen. Bijna alles in Finland is erg duur.
Weer aangekomen in het hotel sloeg onze dag even om. Kelly bleek vreemde buren te hebben naast haar. Die met de deur wagenwijd open nogal vieze dingen aan het doen waren, snel liepen we verder totdat we iemand tegen ons hoorde praten die naakt de gang op liep. We wisten niet hoe snel we weg moesten. Na een klacht te hebben ingediend bij het hotel gingen we weer even terug naar Kelly haar kamer om spullen te pakken. Weer stond die deur open, nu liepen er zo’n 10 mensen in die kamer half naakt en waarschijnlijk onder invloed van drank/ en of drugs. We wisten niet wat we zagen.. we voelde ons niet prettig in het hotel waar later ook nog een deur was ingetrapt en lege fles wijn op de trap stond. ‘Waar zijn we beland’ dachten we. Even hadden we overwogen om een ander hotel te huren, maar onze heldin Tuula kreeg voor elkaar dat Kelly een kamer kreeg op dezelfde verdieping als mij en dat we twee keer gratis ontbijt kregen voor de overlast en gebroken nacht.
De volgende dag gaf Tuula ons een rondleiding in Lahti met de auto, we reden langs een theater, twee meren, haar eigen huis, het verpleeghuis en langs skischansen waar in de winter grote wedstrijden worden gehouden.

Stage
Virvi en Katarina zijn onze begeleiders. We werden rondgeleid in het verpleeghuis. Het is nog erg nieuw. Een enorm gebouw, met sauna’s, een mortuarium en een kerkje. In Finland heeft bijna ieder huishouden een eigen sauna thuis. Dit soort verpleeghuizen zijn nieuw in Lahti. Voorheen kregen ouderen thuiszorg. Als ze ziek waren of meer hulp nodig hadden dan thuis gegeven kon worden werden ze naar het ziekenhuis gebracht en was dat het eindstation. Heel anders dan hier, waar de meeste ouderen na het ziekenhuis weer terug gaan naar huis, verpleeghuis of verzorgingshuis. De bewoners van het verpleeghuis huren hun kamer en kopen de zorg in. Het zijn veel ouderen met dementie of lichamelijke problemen. Bij het binnentreden van de afdeling werden we benaderd door een oude man die kei hard ging zingen. Wat moet je zeggen.. ze verstaan je toch niet. Met lief lachen kom je al ver, dat is een algemene taal die iedereen begrijpt. Één vrouw op de afdeling Kan een klein beetje Engels en vond het ook erg leuk om met ons te praten. Net zo blij waren wij dat we een oudere hadden gevonden met wie we enigszins een gesprekje konden voeren.
Ze kennen in Finland een ander systeem dan de zorgverzekeringen die wij kennen hier. Hoe en wat wordt ons hopelijk duidelijker na een gesprek met Tuula die beter Engels spreekt.
In het Engels kunnen we redelijk goed communiceren. Soms met gebaren en vreemde omschrijvingen komen we er toch uit. We hebben van Virvi Finse zinnetjes en woordjes geleerd. We worden alleen wel door zowel de ouderen als de collega’s daar uitgelachen voor de uitspraak. Probeer het zelf maar eens uit te spreken: Nähdään Myöhemmin of Kuinka Sinä voit. Het eerste betekent ik zie je later/ tot snel en het tweede betekent hoe gaat het met je.
We zijn zo welkom daar, zowel de ouderen als de collega’s vinden het leuk dat wij er zijn. Wij zijn ook de eerste buitenlandse studenten die daar komen stagelopen voor zo’n lange tijd.
Onze eerste dagen op stage hebben we al twee wandelingen gemaakt met de ouderen. Het is namelijk prachtig weer. De hele zomer is slecht geweest in Finland en dit is tot nu toe de beste week geweest. We hebben een rondje gelopen in de natuur en de tweede keer zijn we naar een groot meer geweest. De ouderen zag je genieten en lachen. Prachtig om te zien. De collega’s zijn ook zo lief voor de bewoners. Je ziet dat ze echt met hun hart werken.
De laatste dagen stage van de eerste week hebben we al meer basiszorg zelf kunnen uitvoeren. Met handgebaren en een enkel woordje Fins kregen we toch het een en ander voor elkaar. Dit was de eerste week stage in Finland

Toen inmiddels vrijdag was aangebroken begon ons weekend. Kelly en ik hadden een planning gemaakt met de dingen die we graag willen doen. Op nummer 1 stond het bezoeken van een National Park, dit gaan we volgend weekend doen. Verder willen we de hoofdstad van Estland, Tallinn bezoeken voor een dag. We hopen een dag naar Helsinki te kunnen en een paar keer uiteten.
In ons weekend hadden we kennis gemaakt met onze buurman op de verdieping, dit bleek de beste atleet te zijn in long jump in zuid Afrika. Zijn naam is Zarck Visser. Hij was erg vriendelijk en we zijn een avond met hem op stap geweest. Woensdag vertrekt hij weer voor de wereldkampioenschappen in China.
Zaterdag avond, weer een stap avond. Het uitgaansleven is hier wel anders dan in Nederland. Sowieso drinken ze hier veel meer alcohol terwijl het ook nog eens een stuk duurder is. Je ziet erg veel dronken mensen op straat die waggelend zichzelf proberen staande te houden, als ze nog niet op straat liggen. Het was een rustig avondje want in Helsinki was een groot festival, dus de clubs hier in Lahti waren erg leeg. Zondag hebben we een boswandeling gemaakt. Ik geniet erg van de mooie omgeving hier. We zitten zelf in het centrum, maar 1 km verder is een groot meer met een haven. Het weer is ook erg mooi. Boven de 20 graden en van het weekend zelfs 27 graden. Dit was de eerste week in Lahti, Finland.

• 10 Augustus 2015 - 20:27

Hans Bregman:

Wat mooi dat je een goede start hebt gemaakt! (behalve dan die toestanden in het hotel). En fijn dat het zo´n mooi weer is. Nog heel veel plezier daar Marlies, en je hebt een erg boeiend verslag geschreven! Heb je daar een fiets of ga je met een taxi, of het openbaar vervoer? Groetjes.

• 11 Augustus 2015 - 10:18

Marlies :

Hartstikke bedankt Hans! We hebben een buskaart voor een maand en we lopen erg veel dat is ook te merken aan onze benen. Het is aardig heuvelachtig maar erg mooi. Bedankt voor het lezen van het verslag. Groetjes marlies

• 11 Augustus 2015 - 12:40

Marie-José :

Hoi Marlies wat heb je alles prachtig omschreven wat je tot nu toe heb meegemaakt ik hoop dat het nu wat rustiger is in je hotel en fijn dat je het naar je zin hebt , het ziet er mooi uit bij dat meer geniet er van en ik blijf je volgen dikke kuss xxx